What’s Included
This collection consists of only the six NES games developed by Capcom based on Disney Afternoon cartoons. This means the two SNES Disney Afternoon games Capcom made, including Bonkers and Goof Troop, aren’t included. Nor are any of the games Capcom developed based on Disney movies or broader Disney properties, like The Magical Quest Starring Mickey Mouse for the SNES.
The focus on NES games is likely for the same reason the Mega Man Legacy Collection only has the first six Mega Man games. Both collections were developed by Digital Eclipse using the company’s Eclipse Engine, which decompiles and converts NES games into a form that can be easily ported to multiple modern platforms. This allows for more flexibility in porting and the addition of new features and content, rather than simply emulating a game cartridge’s ROM file, but it hasn’t yet been commercially used for non-NES games.
Игровая система
В сборник вошли шесть игр: Disney’s DuckTales (1989), Disney’s DuckTales 2 (1993), Disney TaleSpin (1991), Disney’s Darkwing Duck (1992), Disney’s Chip’n Dale: Rescue Rangers (1990) и Disney’s Chip’n. Dale: Rescue Rangers 2 (1994) — это в основном платформенные игры с горизонтальной прокруткой . Они сохраняют свои оригинальные игровые стили и системы, но компиляция включает в себя возможность перемотки игры для исправления ошибок, а также два новых режима игры, Chrono и Mad Boss , в которых результаты игроков отображаются в онлайн-рейтингах. Он также предлагает режим музея, включая музыку, концептуальные визуальные эффекты и изображения, созданные для оригинальных игр.
Development[edit]
The ports to modern systems were developed by Digital Eclipse. According to John Faciane, associate producer for the collection, the idea of compiling the various Capcom games developed in association with The Disney Afternoon show block was already in place when he joined Capcom in July 2016. He said that there was growing fan interest in these games after Digital Eclipse released the Mega Man Legacy Collection in August 2015, and when he had joined, the company was in the final stages of figuring out which games to include in the collection. The ports are based on the studio’s Eclipse Engine, also used in the Mega Man Legacy Collection, which is able to take the original ROM images and decompile them so that they can then re-execute the code in a virtual machine developed for modern systems. The studio recognized, like many games of the 8-bit era, that these titles were generally difficult compared to more contemporary games, and incorporated features like save states and the rewind feature to help players. Some of the additional content for the game were from archives that Digital Eclipse’s head of restoration Frank Cifaldi had made when he «pirated» the games as a youth.
Мчится время всё вперёд — час, миг, век, год
Все шесть представленных в сборнике игр являются бесспорной золотой классикой восьмибитной эпохи и даже сейчас, спустя двадцать пять лет, мастерство японцев из Capcom
вызывает если не восхищение, то искреннее уважение.
На NES, не считая крестовины, Start и Select было всего две кнопки — A и B, но даже в них сейчас можно запутаться
Duck Tales
образца 1989 года была самой первой игрой в линейке и использовала далеко не все технические возможности NES
, но запала в душу больше всех и, наряду с первыми пятью частями Mega Man
, оказала значительное влияние на развитие жанра платформеров. Запоминающаяся манера передвижения дядюшки Скруджа (которую потом позаимствовал Лопатный Рыцарь в Shovel Knight), красочные уровни, враги и музыка — неудивительно, что Duck Tales
в 2013 году был удостоен отдельного ремастерингового переиздания .
Chip’n Dale
в плане буйства красок и дизайна уровней был сделан попроще, но уникальная механика, связанная с метанием и прятками в ящиках, а также гигантизм всего вокруг на фоне наших героев-бурундуков, делает эту игру не менее своеобразной и особенной, чем «Утиные истории». Кроме того, это была одна из первых игр, наряду с Contra
, снабжённых безумно крутым и весёлым кооперативом — и он, пусть локально, поддерживается и в Disney Afternoon Collection
.
Darkwing Duck
можно смело назвать одним из лучших платформеров эпохи NES
, который умудрялся совмещать стрельбу и отличный платформинг, при этом радуя невероятно красочными уровнями, оригинальными врагами, крутым дизайном и сложными боссами. Кроме того, чисто технически Darkwing Duck
был сделан невероятно гладко и красиво — художникам и аниматорам Capcom
, бережно и чуть ли не покадрово воссоздающим эскизы, присланные Disney
, остаётся только отвесить низкий поклон.
Duck Tales 2
и Chip’n Dale: Rescue Rangers 2
вышли уже в то время, когда во всём мире 8-битные приставки начали активно замещаться 16-битными SNES
и Sega Mega Drive
, но у нас они пользовались не меньшим успехом, чем свои предшественники. Особой революции по сравнению с ними эти сиквелы не производили, но оставались очень хорошими продолжениями.
Самой слабой игрой в линейке является TaleSpin
, который выделяется на фоне остальных игр своим жанром — это двухмерный сайд-скроллерный шутер, а не платформер, который не запоминается ничем особенным. Собственно говоря, и сам мультсериал «Чудеса на виражах» полюбился отечественному зрителю гораздо меньше, чем приключения «ужаса, летящего на крыльях ночи», дядюшки Скруджа с племянниками и команды спасателей под предводительством бурундука Чипа.
Extra Features
While the graphics haven’t been updated since the early 1990s, Capcom dipped into modern emulation technology to add two useful tools to the collection; save states and rewinding. The collection’s pause menu, accessible by pressing the right bumper on your controller and separate from each game’s original Pause menu, lets you save the game’s state at that precise moment. Whether it’s a stage-select screen or the moment before you fall into a pit, you can save your progress and pick it up later. This is a welcome touch, since none of the games in the collection originally let you save your game.
You can also rewind your gameplay by holding the left bumper on your controller, rolling the game back and letting you undo small mistakes. It’s very helpful for getting past frustrating points, but classic game purists will find it a constantly available cheat that undermines the challenge. While you can simply choose not to use it, you can’t disable the feature entirely; it will always be within finger’s reach, tempting you.
Besides playing each game normally on your own (or with two players for the Chip ‘n Dale Rescue Rangers games), you can compete with other players in Time Attack and Boss Rush modes. Time Attack simply judges your speed as you play your game of choice, while Boss Rush sends you on a gauntlet of each game’s boss.
Reception[edit]
Reception
Aggregator | Score | ||
---|---|---|---|
PC | PS4 | Xbox One | |
Metacritic | 78/100 | 76/100 | 75/100 |
Publication | Score | ||
---|---|---|---|
PC | PS4 | Xbox One | |
Destructoid | N/A | 8/10 | N/A |
EGM | N/A | N/A | 7.5/10 |
GameSpot | N/A | 7/10 | N/A |
IGN | 7/10 | 7/10 | 7/10 |
The Disney Afternoon Collection received mostly positive reviews on upon release, earning average scores of 78 out of 100 for the PC version, 76 out of 100 for the PlayStation 4 version, and 75 out of 100 for the Xbox One version from Metacritic.
Many reviewers commented on the appeal of the games being potentially limited to players familiar with games from the 8-bit era. In his review for GameSpot, Jason D’Aprile called the collection «a refined time capsule that covers a very specific chapter in gaming history», and that the appeal was the entire package rather than any specific game, elaborating that «while these games might not be anything to get overly excited about individually, in a package that includes plenty of history and extras, this collection is a nostalgic curiosity with heart». Samuel Claiborn of IGN called the compilation «a collection aimed squarely at fans of old-fashioned platformers that makes little effort to update them for modern conventions», and that the quality of each game varied, calling them «three hits and three duds». The website would additionally praise the title’s extra features and art gallery. Ray Carsillo of EGM called the title «pure nostalgia», but that it could be recommended to newer Disney fans «as long as they can appreciate the 8-bit «vintage» look». However, the publication remarked that the game’s rewind feature could sometimes cause crashes or slowdown.
Beyond the Games
Gallery and Music features pile on more content related to the games in the collection. The Gallery is filled with pictures from the games’ development and marketing, like the North American and Japanese packages for each game, magazine ads, and looks at the Game Boy ports of the games (which aren’t included in the collection). Music lets you listen to the full soundtrack of each game, letting you put on the DuckTales Moon theme and just chill out. They’re nice, but limited, extras. The Gallery only has still images with captions, and offers no way to zoom in. TV commercials or reprinted magazine articles (like cheat codes and maps from Nintendo Power) would have been very welcome. And, while Capcom’s 8-bit tunes are some of the best, you can only listen to them in the collection itself, so you can’t load them on your phone and listen on the go.
The Disney Afternoon Collection is a look at gaming’s past, presented in a friendly, affordable package. The original games are intact for purists, helpful emulation tricks are available for gamers not used to the challenge of NES games, and extra material enhances the experience. It would have been nice to see some SNES or non-Disney-afternoon games in the collection (like the SNES action puzzler Goof Troop or the surprisingly good The Little Mermaid, or even the Game Boy ports of the games in the collection. Still, it’s $20 for six games, of which five can be described as very good or excellent. If you have nostalgia for the 1990s or just want a look at what platforming was like back in the days of the NES, The Disney Afternoon Collection is worth your attention, and earns our Editors’ Choice.
The Disney Afternoon Collection (for PC)
4.0
Editors’ Choice
(Opens in a new window)
See It
$17.99 at Green Man Gaming
(Opens in a new window)
MSRP $19.99
Pros
- Several of the games are still excellent.
- Crisp upscaling and accurate gameplay.
- Gallery, Music, and Boss Rush extras.
- Useful Save and Rewind features.
View More
Cons
- Limited to just NES Disney/Capcom games.
- TaleSpin pales in comparison with the other games in the collection.
The Bottom Line
The Disney Afternoon Collection bundles six NES-era, Capcom-developed Disney games into a compelling, inexpensive, and very fun little package.
Like What You’re Reading?
Sign up for Lab Report to get the latest reviews and top product advice delivered right to your inbox.
This newsletter may contain advertising, deals, or affiliate links. Subscribing to a newsletter indicates your consent to our Terms of Use and Privacy Policy. You may unsubscribe from the newsletters at any time.
Thanks for signing up!
Your subscription has been confirmed. Keep an eye on your inbox!
Sign up for other newsletters
Classic Presentation
The games on the collection are all faithful ports of the originals, with relatively few changes or enhancements. They don’t feature overhauled graphics like DuckTales Remastered; instead, the visuals are closer to the Mega Man games as presented in the Mega Man Legacy Collection, which keep the original experience while upconverting the graphics to look sharp on a modern television or monitor.
You can choose between three different scaling options: Original, which displays the game in a rectangle slightly shorter than the height of the screen; Full, which maintains the same 4:3 aspect ratio but expands the game to fit the height of the screen; and Wide, which stretches the game to fill up your presumably 16:9 screen. You can also toggle filters that add scanlines like a CRT TV or monitor, and (for Original and Wide modes) play with game-specific art or black bars on either side of the pillarboxed view.
Decades-old sprites are structurally primitive compared with modern graphics, or even the graphics of the SNES, but properly upscaled to a 1080p screen, they’re still crisp and colorful. The later games in the collection, like Chip ‘n Dale Rescue Rangers 2 and DuckTales 2, really show off what talented artists could do with both limited resolution and limited color palettes.
Примечания и ссылки
- ↑ и
- ↑ и
- ↑ и
- ↑ и
- ↑ и , на Metacritic (по состоянию на 7 февраля 2018 г. )
Банда Скруджа |
|
---|---|
Символы | Бальтазар Пику · Хьюи, Фифи и Лулу · Флагда Джонс · Жео Трувету · Гонтран Бонер · Голди О’Гилт · Мисс Тик · Грипсу · Ле Рапету · Жерар Ментор · Дональд Дак · Делла Дак · Список персонажей |
ТВ шоу | Утиные истории (1987-1990) ( Список серий ) · Утиные истории (2017-2021) ( Список серий ) |
Художественный фильм | La Bande à Picsou, фильм: Сокровище утерянной лампы (1990) |
Видеоигры | Disney’s DuckTales (1989) · DuckTales: The Quest for Gold (1990) · DuckTales 2 (1993) · Disney’s DuckTales Remastered (2013) · Дисней послеобеденная коллекция (2017) |
- Портал видеоигр
- Портал Диснея
The Original Games
DuckTales is the most noteworthy game in the collection, as it features some of the best platforming on the NES and game mechanics that influence side-scrolling game design to this day. Instead of simply jumping on enemies as Mario and Luigi do in Super Mario Bros., Scrooge McDuck uses his pogo stick cane to bounce on them, or on treasure chests, or even just on the ground. The ability to traverse levels by both walking and bouncing was one of the inspirations for the excellent Shovel Knight, and the action still holds up.
Its sequel, DuckTales 2, improves on the original in gameplay, graphics, and level design, but isn’t remembered as fondly because it was released near the end of the NES’s life cycle and got a fairly limited production run. It has multiple endings, persistent upgrades, and more secrets than the first DuckTales. It’s still very much worth playing, and despite my nostalgia for DuckTales, I enjoyed DuckTales 2 more when going through the collection.
Chip ‘N Dale Rescue Rangers and its sequel put a different twist on side-scrolling platformers. Chip and Dale can’t jump on enemies at all, but they can pick up boxes and other objects and throw them. This gives the games a dynamic similar to that of Super Mario Bros. 2, but with more emphasis on simply getting through each level, rather than exploring. The levels are bright and colorful, the bosses are engaging if repetitive (especially in the first game), and the action is consistently fun. Chip ‘N Dale Rescue Rangers 2 doesn’t present quite the upgrade over the first game as DuckTales 2 does, but it’s still very enjoyable and, as the youngest game in the collection it saw very little attention around its original 1993 release. The two Rescue Rangers games are also the only games in the collection with any form of multiplayer. With two gamepads, two players can play simultaneously (one as Chip, the other as Dale).
Darkwing Duck is a consistently underrated Capcom/Disney game, and one of the most challenging in the collection. The action is similar to the Mega Man games, focusing on shooting enemies with a gas gun that fires pellets as its default attack. You can pick up a variety of specialized ammo, such as a heavy gas that fires along the ground in both directions or arrows that can make platforms. While you don’t have a pogo stick, you can hang from certain platforms and hooks (Scrooge McDuck also has this ability in DuckTales 2), which becomes vital when traversing over wide pits. Ammo is limited and Darkwing Duck can only take four hits, so it can reach Mega Man levels of hard at points.
TaleSpin was one of the more forgettable cartoons in the Disney Afternoon, and TaleSpin is the most forgettable game in the Disney Afternoon Collection. Unlike the other five games, TaleSpin isn’t a platformer; it’s a shoot-em-up game where you pilot the Sea Duck through sky pirate-infested airs. Sluggish movement, underpowered weapons, and unforgiving hit boxes make TaleSpin frustratingly difficult, with little of the charm or satisfying gameplay of the other five games in the collection.
Прием
Прием | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Послеобеденная коллекция Диснея получил в основном положительные отзывы после выпуска, получив среднюю оценку 78 из 100 для версии для ПК, 76 из 100 для версии для PlayStation 4, и 75 из 100 для версии Xbox One от Metacritic.
Многие обозреватели отметили привлекательность игр, которые потенциально могут быть доступны только игрокам, знакомым с играми из 8-битная эпоха. В своем обзоре для Gamespot, Джейсон Д’Априле назвал коллекцию «усовершенствованной капсулой времени, охватывающей очень конкретную главу в истории игр», и что привлекательность заключалась в полном пакете, а не в какой-либо конкретной игре, пояснив, что «Хотя эти игры могут быть бесполезны чрезмерно взволнованный индивидуально, в пакете, который включает в себя множество историй и дополнений, эта коллекция представляет собой ностальгическое любопытство от души ». Сэмюэл Клэйборн из IGN назвал сборник «сборником, ориентированным непосредственно на поклонников старомодных платформеров, которые не прилагают особых усилий, чтобы обновить их для современных условностей», и что качество каждой игры варьировалось, называя их «три хита и три неудачника». Веб-сайт также похвалил бы дополнительные функции названия и художественную галерею. Рэй Карсилло из ВОСА назвал название «чистой ностальгией», но что его можно рекомендовать новым фанатам Диснея, «если они могут оценить 8-битный« винтажный »вид». Однако в публикации отмечается, что функция перемотки игры иногда может вызывать сбои или замедление.
Пиксели мои
Созданием сборника The Disney Afternoon Collection
занималась студия Digital Eclipse
и если вы знакомы с Mega Man Legacy Collection
, то примерно представляете, что ждёт игрока и в этом комплекте.
Все шесть игр представлены в их оригинальном виде и формате 4:3, бережно восстановлены прямиком из архивов и выглядят в точности так, как мы запомнили их больше двадцати лет назад. Для ретроманов даже есть два специальных фильтра, максимально правдоподобно имитирующих развёртку старых телевизоров. Конечно, никто не запрещает растянуть изображение на весь экран и смотреть на всю эту гору пикселей в формате 16:9 и Full HD, но делать это остро не рекомендуется.
Отдельное спасибо стоит сказать Digital Eclipse
за возможность бесконечной обратной перемотки, которую можно активировать, если герой, например, упал в пропасть или случайно врезался во врага. Все игры здесь немилосердно хардкорны, в памяти до сих пор свежи воспоминания о многочасовых попытках пройти особо заковыристые места, а благодаря такому узаконенному читу зубодробительно сложные старые платформеры превращаются в приятный парк воспоминаний. Для тех, кто всё же любит испытания, здесь заготовлено два режима — «Гонка со временем» и «Битвы с боссами», где, соответственно, нужно на скорость пройти игру или победить всех боссов (тут перемотка не работает), после чего сравнить свои результаты с другими пользователями в таблице рекордов.
Для тех, кому и этого мало, внутри раздела «Дополнительно» заготовлено приличное число вкусностей — помимо саундтрека каждой из игр, здесь есть довольно большой виртуальный музей, где можно посмотреть, например, на японскую рекламу Chip’n Dale
, оцифрованные коробки для картриджей и многочисленные эскизы Disney.
Проблема всего этого счастья одна — цена. 899 рублей (PC, Steam) и 1299 рублей (PS4, Xbox One) для шести игр возрастом в четверть века может показаться всем, кроме завзятых коллекционеров, слегка завышенной.
Разработка
Порты на современные системы были разработаны Digital Eclipse . По словам Джона Фейсиана, ассоциированного продюсера коллекции, идея скомпилировать различные игры Capcom, разработанные в рамках шоу «Дисней Дневной», уже была реализована, когда он присоединился к Capcom в июле 2016 года. Он сказал, что интерес фанатов к ним растет. games после того, как Digital Eclipse выпустила коллекцию Mega Man Legacy Collection в августе 2015 года, и когда он присоединился к ней, компания находилась на заключительной стадии определения, какие игры включить в коллекцию. Порты основаны на Eclipse Engine студии, также используемом в Mega Man Legacy Collection , который может брать исходные образы ROM и декомпилировать их, чтобы затем повторно выполнить код на виртуальной машине, разработанной для современных систем. Студия признала, как и многие игры 8-битной эпохи, что эти игры были в целом сложными по сравнению с более современными играми, и включила такие функции, как состояния сохранения и перемотку, чтобы помочь игрокам. Некоторый дополнительный контент для игры был взят из архивов, которые сделал руководитель восстановления Digital Eclipse Фрэнк Чифальди, когда в юности «пиратствовал» игры.